Gemiddelden geven een vertekend beeld

Gemiddelden zijn geen goede indicatie. Het betekent alleen dat er evenveel positieve afwijkingen zijn dan negatieve afwijkingen. Hierdoor is een gemiddelde een verkeerde indicatie van ontwikkelingen. Een verdere analyse van onderzoeken is noodzakelijk. Dan komt er een ander beeld naar voren over de ontwikkelingen in de retail en de impact van het nieuwe koopgedrag. Door […]

Lees verder

Investeren in binnensteden is NU hard nodig

In mijn boek “Kijken Kijken Anders Kopen” ben ik ingegaan op de impact van het nieuwe koopgedrag van klanten op winkelgebieden en binnensteden. De sfeer is vaak verdwenen, de bereikbaarheid lastig en parkeerplaatsen vaak op grote loopafstand. Daarnaast moet nog betaald worden om er te komen (betaald parkeren voor bezoekers). Het is belangrijk om winkelcentra/binnensteden […]

Lees verder

X generatie vraagt om samenwerking

De x_generatie is geboren tussen ongeveer 1960 en 1980 en dreigt nu de boot te missen door de technologie en het andere gedrag van latere generaties. Massaal wordt deze generatie ontslagen vooral in de financiële sector: overbodig, te duur en te weinig kennis van de huidige technologie.Een zorgwekkende ontwikkeling, maar dat hoeft niet. Naast kennis […]

Lees verder

De X-generatie is de dupe van disruptie.

Massa ontslagen bij de Rabobank en nog veel meer zullen volgen en niet alleen in de financiële sector. Het is juist de x-generatie, geboren tussen 1960 en 1980 die de zwaarste klappen krijgt. Een maatschappelijk probleem dient zich aan, maar wie neemt er nu actie? Lees de analyse: probleemgeneratie nieuwsbrief

Lees verder

Overleeft de supply chain?

Fabrikanten willen direct verkopen, via internet, een outlet centrum (FOC) of eigen winkels. Informatie van het koopgedrag is een belangrijke reden. Is er dan nog toekomst voor een “keten”, een “supply chain”? De huidige ontwikkelen geven de indruk van niet. Lees mijn analyse: Imploderen supply chains?

Lees verder

Minister Kamp luidt noodklok retail

De gehele detailhandel heeft  laatste paar jaren 7% omzet verloren, maar de winkeloppervlakte is met 13% gestegen. Zo kan het niet langer, winkelstraten laten steeds meer leegstand zien, bezoekersaantallen dalen en kleinere plaatsen zien al hun winkels verdwijnen (op de supermarkt na). Winkels zijn belangrijk voor de leefbaarheid van een plaats, winkelstraten moeten leuk en […]

Lees verder