Nieuw koopgedrag in eerste kwartaal 2014

  De afgelopen jaren was er een sterke groei van de internetverkopen ten koste van winkelverkopen. Eerst waren er de “pure players”, internet winkels, daarna kwam dual channel, waarbij een internetsite naast een fysieke winkel kwam, waarmee bestaande winkels ook via internet gingen verkopen. Internet had een kannibaliserend effect op winkelverkopen en door de dual […]

Lees verder

Zitten winkels niet in een oude (financiering)structuur?

De problemen in de retail zijn niet alleen de problemen van winkels. Natuurlijk er is recessie, de sterk groeiende omzetten via internet en een verandering in het koopgedrag doordat klanten, door internet, beter geïnformeerd zijn dan ooit. Dit leidt tot een verschuiving van omzetten van fysieke winkels naar internetaanbieders, maar ook tot een erosie van […]

Lees verder

Ontwikkelingen in Retail: maart 2014

 De eerste twee maanden van 2014 zijn optimistisch begonnen. De economie trekt licht aan, het consumenten vertrouwen is gestegen als mede de inkoopindex. Ook het weer zat mee, in ieder geval voor de buitenactiviteiten. Maar één zwaluw maar nog geen lente of dit wil niet zeggen dat oude tijden weerkeren! De retail (non food) laat […]

Lees verder

Signalen voor 2014

Wat waren de ontwikkelingen in 2013 in de retail en is dit een indicatie voor wat ons te wachten staat in 2014? De analyse is verdeeld over de sectoren “Food”, “Non-Food”, Engeland en algemene ontwikkelingen en laat een duidelijk beeld zien. Disruptie is het sleutelwoord, een verandering van het totale retailmodel. Engeland leidt de veranderingen, […]

Lees verder