Het gaat niet om gratis parkeren, maar om leefbare binnensteden

En weer is er veel discussie over parkeerkosten. Voorstanders wijzen op de milieu aspecten en het toenemende auto aanbod met een noodzaak voor regulering. Gemeenten wijzen op begrotingsconsequenties als de parkeeropbrengsten wegvallen. Maar hier gelden politieke keuzen als basis.

Meer auto aanbod betekent ook meer bezoekers voor winkels. Maar dan moet het winkelgebied wel leuk en aantrekkelijk zijn. Er is een noodzaak om alle aspecten van de binnenstad eens te evalueren en te toetsen aan de politieke doelstellingen en de wensen van alle betrokkenen, de bezoekers als eersten. Er is een noodzaak om objectief te toetsen met een -0- meting en vrij snel daarna een -1- meting als het parkeren gratis is. Er is een noodzaak om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken voor het gemeentelijke “tekort” en de verdere consequenties van keuzen.

Dit is maar 1 element van de gevolgen van nieuwe koopgedrag, van de socio-economische veranderingen. Ingraven in voor ingenomen posities lost niets op. Er komen nog veel meer veranderingen, die ook invloed zullen hebben op binnensteden en winkels en vooral op ons leven. Visie op alle aspecten is nodig als we niet achter de feiten aan willen lopen.

Zie ook http://nos.nl/artikel/2089390-detailhandel-wil-af-van-parkeergeld-in-steden-maar-helpt-dat-wel.html