Marketing van het boek “Het einde van winkels” 2

Van 1 juli tot publicatie
Begin juli, tijdens mijn vakantie, kwamen de drukproeven. Gelukkig het viel mee. Een redactrice had de tekst doorgenomen en opmerkingen gemaakt. Tijdens mijn vakantie in Spanje was de ochtend gereserveerd voor de drukproeven. Niet alleen “het einde van winkels”, maar gelijktijdig ontving ik de drukproeven van de Engelse versie van “eMarketing”. Wat een timing. Maar drukproeven beoordelen in de zon voelt niet echt als werken.

Eind juli ontving ik de finale gezette tekst. Mooie bladspiegel, ook de “inserts” zoals krantenknipsels en anekdotes waren mooi in de tekst verwerkt. Nu begon ik actiever te twitteren. Met Managementboek.nl had ik afgesproken dat zij 15% korting zouden geven bij bestellingen voor publicatie, dus er was ook een reden om snel te bestellen, daarnaast kwamen de eerste vakantiegangers terug. Naast twitteren maakte ik ook melding van het boek in mijn nieuwsbrief en benaderde ik bloggers. Molblog reageerde erg positief en na een lang interview verscheen op 15 augustus de blog. Binnen 1 week waren er 25.000 lezers. Frankwatching maakte ook melding van het boek en beloofde twee exemplaren te verloten. Het boek begon rond te zingen over de diverse blogs en social media sites  Ik wijdde nog een speciale nieuwsbrief aan het onderwerp en wees steeds op de 15% korting.

Gelijktijdig besteedde ik een dag bij Studio Hilversum te Hilversum. Maarten Derksen had de regie over de video clips, de QR codes werden aangemaakt en alles verliep precies volgens schema. Wachten was op de lancering. En toen lachte het geluk mij toe, op 3 september verscheen een groot artikel over de leegstand van winkelpanden in Nederland en Schiedam in bijzonder. De pers pakte het onderwerp massaal op en het boek werd een hype.Op het moment dat het boek uitkwam, op 1 september, stond het al op plaats 7 in de bestsellerslijst bij Managementboek.nl en Management&Literatuur,  op 8 september was plaats 1 bereikt. De publiciteit rolde nu vanzelf. Mijn rol was ondersteuning verlenen met interviews, tweets, mijn nieuwsbrief en veel presentaties. Tot vandaag (16 oktober) is de eerste plaats op de managementboeken bestsellerslijst met succes verdedigd.

 

Marketingaspecten
Creëer een buzz en voer de spanning op (de Apple benadering) vor publicatie
Geef een incentive om snel te bestellen (de 15% korting)
Gebruik social media en laat anderen over het boek praten, tweeten en schrijven
Weers feitelijk, vertel over de inhoud en maak nieuwsgierig