Wekelijks mijn nieuwsbrief ontvangen?

VanHaren groeit ook bij tegenwind

VanHaren heeft de webwinkelpublieksprijs gewonnen in de categorie schoenen, maar zou ook een goede kandidaat geweest zijn voor de multichannel award (gewonnen door debijenkorf.nl). Opmerkelijk dat vanHaren zo succesvol is in een markt waar veel concurrenten omvallen. Denk maar aan Manfield, Dolcis, Schoenenreus en veel kleine zelfstandigen.
De curatoren hebben aan het bestuur van Macintosh gevraagd waarom ze failliet zijn gegaan. De bestuurders wijzen onder meer naar de „dramatische verslechtering” van de marktomstandigheden voor schoenenverkopers en de toename van „online concurrenten”.
Die omstandigheden zijn sinds het faillissement van Macintosh niet veranderd. Nederlandse consumenten zijn de laatste jaren aanzienlijk minder schoenen gaan kopen. Zo kochten ze in 2015 zo’n vijf miljoen paar minder dan in 2012, becijferde onderzoeksbureau GfK. De schoenen díé ze nog kopen, bestellen consumenten vaker online. Bijna eenvijfde van alle uitgaven aan schoenen gaat inmiddels via internet.
Daar gaan veel traditionele schoenenwinkels aan kapot. Volgens het ING Economisch Bureau zijn er sinds 2012 al vijfhonderd verdwenen, eind 2015 waren er nog 2.900 over – een daling van 11,5 procent in drie jaar tijd. De ‘nieuwe’ schoenenwinkel moet online en offline in elkaar laten overlopen, zeggen de retaileconomen van deze bank. Maar eerst zullen er volgens ING nog meer schoenenwinkels verdwijnen.
Bron: NRC 26 maart 2016 pagina E7
Maar vanHaren lijkt wel ongevoelig voor deze marktontwikkeling. Directeur Krein Bons loopt daarom glunderend door het leven. Mooie winkels, die aangepast zijn aan de wensen van de hedendaagse klant, optimale klantenservice, een mooie website en natuurlijk een collectie die regelmatig verandert. De website is sfeervol, seizoensgebonden en duidelijk gericht op de kopende vrouw, van oriëntatie naar koop. Maar vooral de focus op de klant, de klanttevredenheid (NPS score) en regelmatige vernieuwing maakt vanHaren succesvol ook in een dalende markt en ook met de concurrentie van internet. Zou vanHaren hiermede het geheim gevonden hebben waar iedere retailer naar zoekt? zie de website

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *